Сираї – середніх розмірів село розташоване на західній межі болотного масиву Помоклі (Пасіччя) обабіч автошляху Київ-Нові Яриловичі за 9 км на південь від Козельця. Станом на 1 січня 2021 року тут проживало 382 жителі.
У народному переказі цікаво поєднані художній стиль та історична правда. Там сказано, що над Старим шляхом, який проходив західніше села, стояла корчма. Одного разу проїжджав цією дорогою генерал-удівець козак Сирай. Сподобалася йому місцева дівчина, але мати її поставила умову, що віддасть дівчину за нього, якщо він збудує церкву. Церкву було збудовано на території нинішнього карпоківського кладовища. В 1793 році генерал у ній вінчався. 1907 року церкву з Карпок перенесли до Сираїв.
У матеріалах польської люстрації (перепису) 1628 року, Федір Сирай з синами Савою і Яцьком Сираєнками названі остерськими боярами. Вони були не замкові, а путні бояри, які стерегли кордони і шляхи (шляхта) та мали привілей на «свої добра» за військову службу. У реєстрі Козелецької сотні 1649 року записано козака Яцька Сирая. Боярин став козаком, що власне одне й теж - військові люди. Історик Володимир Антонович писав, що околична шляхта селилася лише своїм родом, у своєму селі зі своїми прізвищами. Саме до такої шляхти відносилися Сираї.
У місцевій топоніміці згадане урочище Селище, яке можна ототожнювати з поселенням Київської доби. Воно виникло посеред боліт, серед вогкої, сирої місцевості. І, очевидно, вже бояри взяли своє прізвище від місцевого топоніма.
Місцеві бояри були охоронцями сіверського валу біля Козельця та р.Остер. Давнє поселення було в оточенні уже зниклих гаїв та дібров (урочища Дубне, Кружок, Калиновий кущ, Дудківщина, Біле болото). Боярські роди Сираїв і Орішків збереглись до нашого часу. В люстрації 1552 року боярин Максим Орішко записаний в острозі Остерського замку. Цей рід походив з любецьких бояр княжого часу.
Першу письмову згадку про Сираїв хутір записано в матеріалах перепису 1666 року.
Романтична історія про закоханого генерала теж не безпідставна. Церкву в с.Карпоки побудував Сергій Васильович Солонина (1660-1737, с.Булахів). Він був наказним козелецьким сотником (1687), київським полковим хорунжим (1690-1696), остерським сотником (1709-1727), належав до відомої родини старшин київського полку, а згодом дворян. Після смерті заповів на Карпоківську церкву 1000 золотих, на Свято-Георгієвський монастир – 100 золотих, на Козелецький Богоявленський (дівочий) монастир – 50 золотих. У Карпоках йому належав 21 двір.
Уже на той час у селі була Свято-Троїцька церква, бо збереглися церковні документи з 1770 року. В 1792 році нова дерев’яна церква будувалася, очевидно, на місці старої.
У селі сформувалася сильна громада козацької старшини, яка пізніше стала дворянською громадою. Це родини Набоків, Красників, Злотковських, Березовських, Білоусів, Горячків, Кожур, Велігорських, Лук’яновичів, Соболівських. Для них Сираї - мала батьківщина. Куди б не закинула військова доля, на старості поверталися до свого села. Тут їх могили.
Березовські служили у Козельці і у Генеральній канцелярії у Глухові. З глухівської гілки роду вийшов відомий композитор Березовський.
Солдат 6 єгерського полку Трохим Іванович Березовський (1796-15.10.1885, Сираї) за хоробрість під час Вітчизняної війни 1812 року був нагороджений чином прапорщика, отримав спадкове дворянство. 1819 р., у чині поручика вийшов у відставку й повернувся до свого маєтку в Сираях, де вів поміщицьке життя.
Петро Омелянович Березовський (1845-22.09.1905, Сираї) - майор 122 Тамбовського піхотного полку, учасник російсько-турецької війни 1877-1878 рр., під час якої за хоробрість був нагороджений орденом св.Володимира 4 ст. Його лікування пов’язане з Чудотворною іконою Богородиці Козельщанської.
Знаковою для Сираїв завжди був шляхетсько-дворянський рід Красників, який до сьогодні один з найбільших родоводів села. Засновником його сираївської гілки був значковий товариш Київського полку Кирило Красник. Він був одружений з дочкою київського полкового хорунжого Катериною Савенко. В 1779 р. у нього у селі записано 3 підданих.
За даними ревізії 1858 р. у селі налічувалося 75 дворів, у яких проживав 551 житель.
Народний переказ точний і у тому, що Сираї стояли осторонь старого Київського шляху, що проходив із Сокирина на Карпоки та Гарбузин, оминувши Сираї та Єрків. Це уже в 1864 році новозбудоване по прямій лінії шосе Київ-Санкт-Петербург стало центральною вулицею Сираїв.
За даними Всеросійського перепису 1897 р., у Сираях налічувалися 132 двори, де проживали 778 жителів. Наступного року було відкрито церковно-приходську школу.
У 1907 році відбулося освячення другої церкви. Нею став храм перенесений із с.Карпоки. Та недовго простояв він у Сираях. Одного разу з мандрівного цирку втекла мавпа, яка залізла на самий хрест, що вінчав будівлю. Це був недобрий знак. В 1918 році під час грози церква згоріла. Потрібно зазначити, що 1916 року настоятель цього храму отець Василь Якушев і його дружина, яка завідувала у селі земською школою, відкритою 1913 р., отримали подяку священного Синоду РПЦ за організацію допомоги пораненим.
Віковий уклад сільського життя зламала радянська влада. В 1928 році секретар Козелецького райвиконкому Кікалов провів у селі збори за колективізацію, на яких виступили проти колгоспу Іван Федоренко та Сільвестр Фесюк. Останній до цього працював головою сільради, був делегатом Всеукраїнського з’їзду Рад. За командою, їх негайно віддали під суд і запроторили до в’язниці. Проте 152 сираївські селяни написали заяви на підтримку арештованих. Справа набула розголосу. Кікалов був чужинцем, а селяни слухали голос своєї душі.
В 1930 році, уже збори комнезему постановили зобов’язати усіх вступити до СОЗу. На знак протесту. Того ж року було організувано колгосп «Червоне селище».
Наступного року для «викачки» хліба приїхали представники з Москви. Один з них сказав: «Я рабочий, член партии. Вызвали в партком, и приказали ехать на Украину выкачивать хлеб». Чужину робили у наших хатах пришлі люди. На «викачку» хліба мобілізовали навіть сільських дітей-школярів з шомполами. Крім того, Козелецький райвиконком в ультимативній формі запропонував Сираївській сільраді упродовж 48 годин (!) здати законтрактоване молоко і свиней. Ультиматум було пред’явлено цілій громаді та органу радянської влади на селі. Голод і терор у мирний час.
Згідно неповних офіційних даних, зафіксованих в актових книгах, що передані до Державного архіву Чернігівської області (відсутні дані за червень, липень 1932 року та серпень 1933 року), у Сираях померли 79 жителів, з яких від голоду - 46 осіб (58,23%), від хвороб – 16 дітей віком від 1 до 13 років (20,25%), від старості – 14 осіб у віці від 60 до 90 років (17,72%), з інших причин – 3 особи. Надзвичайно високою була дитяча смертність. За вказаний період померли 40 дітей, віком від 7 днів до 15 років, тобто 50,63% від загальної кількості померлих, у т.ч. 22 дитини - від голоду.
Дворянам і куркулям не було місця у радянському житті. За радянськими наказами (НКВС) невинні люди підлягали знищенню. Це класична основа комуністичної ідеології боротьби та знищення класів. Нам відомі імена лише двох репресованих і реабілітованих - Володимира Костянтиновича Березовського і Давида Петровича Кузьменка. Ворогами були усі.
Під час війни з 245 мобілізованих на фронт, загинула половина, медалями було нагороджено тільки 56 фронтовиків. Більшість селян-солдат так і не стали героями війни.
Сьогодні життя села визначає траса М-1, що є центральною вулицею села. Тут розташовані притаманні придорожньому селу заклади торгівлі та громадського харчування, відновлена на початку нинішнього століття Свято-Троїцька церква.
Карпоки – невелике село, розташоване посередині трикутника, створеного селами Сираї, Озерне, Булахів, на старому тракті Київ-Санкт-Петербург, за 3 км західніше сучасної автотраси Київ-Нові Яриловичі та за 12 км на південний захід від центру громади Козельця. Станом на 1 січня 2021 року тут проживало 91 житель.
Щодо історії села Карпоки, то вона, схоже, починається з 1552-го року. Саме тоді остерський боярин з острога (Остерського замку) Демко Карпович і заснував село, поселившись на березі великого мальовничого озера, яке з часом стало болотом, що має цікаві назви своєї місцевості - Стійло, Дворець, Плав тощо. Це вказує на те, що колись понад озером жили багаті люди, були збудовані й розкішні будівлі, і стайні, і риба водилася (бо ж «плав» - треба було плавати і ловити рибу). Як це робили карпоківці, приміром, наприкінці 1960-х років, коли болото розливалося і ставилися ятері (по-місцевому «жаки») з човнів, і в них (у дві-три пари) «налазило» щоночі зо два відра карасів.
З історичних джерел випливло зовсім нове прізвище продовжувача життя карпоківського осередку і села взагалі - Солонина. Так у найпершій письмовій згадці тих років, а це Універсал гетьмана Івана Мазепи від 5 березня 1689 року, значиться, що остерський сотник Сергій Васильович Солонина отримав у І684 році від жінки А.Грибович (Гриб), дочки бунчукового товариша, 21 двір у селі Карпоки і млин на Борковській греблі (с.Бірки). До речі, С.В.Солонина (1660-1737) похований у сусідньому з Карпоками селі Булахів.
В «Історико-статистичному описі Черніговської єпархії» за 1874 рік ідеться про те, що Сергій Солонина був фундатором церкви у Карпоках, яка тривалий час знаходилася на території теперішнього місцевого цвинтаря і лише у 1907 році церкву Святої Трійці на прохання прихожан села Єрків (щоб ближче було ходити) перенесли до сусіднього села Сираї. Насправді, церкву перенесли тому, що новий тракт Київ-Санкт-Петербург, що до середини XIX ст. проходив через Карпоки й над яким стояла церква, проклали через Сираї. Карпоки втратили своє значення.
До речі, на карпоківському цвинтарі захоронений нащадок Сергія Солонини, його правнук Микола Іванович Солонина (1769, с.Татарівщина, нині в межах м.Остер-29.09.1833, с.Карпоки) - капітан у відставці, командир загону (тисячі) Чернігівського ополчення під час Вітчизняної війни 1812 р., нагороджений за організацію ополчення золотою та бронзовою медалями, остерський предводитель дворянства у 1812-1816 роках.
Ще одне прізвище тісно пов’язане з історією села - Карпеки. Як відомо, дворянська родина чернігівських Карпеків - це перш за все Семен Карпович, який в 1691 році був городовим отаманом майбутньої гетьманської столиці міста Глухова, а з 1715 до 1717 роки – осавулом генеральної артилерії. Також відомо, що на родовому гербі дворян Карпеків було зображено великого журавля, який тримає в лапі золотий камінь. Цей герб був символом пильності.
За неповними архівними даними, у Карпоках (відсутні дані за січень, лютий, травень, серпень-жовтень 1932 року та лютий, квітень, вересень, жовтень 1933 року) померли 40 осіб, з них від голоду та викликаної ним епідемії дизентерії - 24 особи (60,00%), від старості - 11 осіб (27,50%) у віці від 62 до 80 років, від хвороб – 4 особи (18,18%), вбито 1 особу. За вказаний період померли 11 хлопчиків та дівчаток віком від 25 днів до 11 років, тобто 27,50% від загальної кількості померлих, у т.ч. 9 дітей - від голоду.
У 2008-му році нарешті здійснено газифікацію села.
Сокирин – мале село, розташоване за 3 км на схід від автошляху Київ-Нові Яриловичі та за 16 км на південь від центральної садиби громади – селища Козелець. Станом на 1 січня 2021 року тут проживало 88 жителів.
З давніх часів навколишні землі входили до складу Остерського повіту Київського князівства. З 1426 повітом управляв князь Дмитро Семенович Зубревицький на прізвисько Сокира. Можливо, князь Дмитро й заснував Сокирин, назвавши поселення на свою честь.
Хоч офіційна дата заснування — 1750, однак поселення під назвою Секърина хутор (як і багато навколишніх поселень) було згадане в переписній книзі Сибирского приказу №495 (1666). На хуторі мешкали Сидорко Захарченко, в якого був віл, та Івашко Кузмин, у якого була коняка.
Згідно з Генеральним слідством Київського полку станом на 1726 р. въ деревнѣ Сокиринѣ 3 двори згідно з універсалом полковника Танського від 1721 року були дані в тимчасове користування Носівському сотнику Івану Прутянулу.
Сокирин, поряд із Заворичами, був місцем відпочинку купців і торговців після денного переходу по Чернігівському тракту.
У селі є православна Свято-Феодосіївська церква, збудована в 1900—1902 роках. Являє собою дерев'яну, хрещату, п'ятидільну споруду. Південні й північні рамена — прямокутні у плані, обабіч гранчастої апсиди — невеликі зруби ризниці й паламарні. Видовжений західний притвор сполучається з наметовою двох'ярусною дзвіницею типу «четверик на четверику». Над середхрестям — восьмерик із наметовою банею, увінчаною ліхтариком. Зберігся іконостас та ікони XVIII—XIX ст.
Весь контент доступний за ліцензією Creative Commons Attribution 4.0 International License, якщо не зазначено інше