Понад мільярд гривень сплатили платники Чернігівщини податків і зборів у лютому. Це на 95,4 млн грн перевищує рівень лютого минулого року.
Начальник Головного управління ДПС у Чернігівській області Людмила Слотюк більш детально пояснила, як розподілились надходження до державного та місцевих бюджетів.
До державного бюджету надійшло 472 млн грн, що становить 44 відсотки. У порівнянні до лютого минулого року надходження зросли майже на 11 відсотків. Цьому сприяло суттєве збільшення надходжень з податку на додану вартість – у 1,6 рази (+89,3 млн грн) та податку на доходи фізичних осіб – на 14 відсотків (+14,9 млн.грн.).
До місцевих бюджетів усіх рівнів у лютому надійшло понад 598 млн грн податків та зборів. У порівнянні до минулого року надходження збільшились на 9 відсотків або 49,7 млн гривень.
Майже 60 відсотків суми, що надійшла до місцевих бюджетів, складає податок на доходи фізичних осіб - 359 млн гривень. Від сплати податку на майно (за земельні ділянки, нерухомість та транспорт) спрямовано понад 71 млн гривень (12 відс.). Від сплати єдиного податку на підприємницьку діяльність бюджети територіальних громад отримали 113,7 млн грн. (19 відс.). Акцизного податку від реалізації алкоголю, тютюну та пального надійшло майже 12 млн гривень.
Людмила Слотюк зазначила, що у лютому страхувальниками сплачено 474 млн грн єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, чим забезпечено зростання надходжень у порівнянні до лютого 2020 року на 12 відс. або на 49,9 млн гривень.
Спілкуйся з Податковою службою дистанційно за допомогою сервісу «InfoTAX»
Пресслужба Головного управління ДПС у Чернігівській області
Сираї – середніх розмірів село розташоване на західній межі болотного масиву Помоклі (Пасіччя) обабіч автошляху Київ-Нові Яриловичі за 9 км на південь від Козельця. Станом на 1 січня 2021 року тут проживало 382 жителі.
У народному переказі цікаво поєднані художній стиль та історична правда. Там сказано, що над Старим шляхом, який проходив західніше села, стояла корчма. Одного разу проїжджав цією дорогою генерал-удівець козак Сирай. Сподобалася йому місцева дівчина, але мати її поставила умову, що віддасть дівчину за нього, якщо він збудує церкву. Церкву було збудовано на території нинішнього карпоківського кладовища. В 1793 році генерал у ній вінчався. 1907 року церкву з Карпок перенесли до Сираїв.
У матеріалах польської люстрації (перепису) 1628 року, Федір Сирай з синами Савою і Яцьком Сираєнками названі остерськими боярами. Вони були не замкові, а путні бояри, які стерегли кордони і шляхи (шляхта) та мали привілей на «свої добра» за військову службу. У реєстрі Козелецької сотні 1649 року записано козака Яцька Сирая. Боярин став козаком, що власне одне й теж - військові люди. Історик Володимир Антонович писав, що околична шляхта селилася лише своїм родом, у своєму селі зі своїми прізвищами. Саме до такої шляхти відносилися Сираї.
У місцевій топоніміці згадане урочище Селище, яке можна ототожнювати з поселенням Київської доби. Воно виникло посеред боліт, серед вогкої, сирої місцевості. І, очевидно, вже бояри взяли своє прізвище від місцевого топоніма.
Місцеві бояри були охоронцями сіверського валу біля Козельця та р.Остер. Давнє поселення було в оточенні уже зниклих гаїв та дібров (урочища Дубне, Кружок, Калиновий кущ, Дудківщина, Біле болото). Боярські роди Сираїв і Орішків збереглись до нашого часу. В люстрації 1552 року боярин Максим Орішко записаний в острозі Остерського замку. Цей рід походив з любецьких бояр княжого часу.
Першу письмову згадку про Сираїв хутір записано в матеріалах перепису 1666 року.
Романтична історія про закоханого генерала теж не безпідставна. Церкву в с.Карпоки побудував Сергій Васильович Солонина (1660-1737, с.Булахів). Він був наказним козелецьким сотником (1687), київським полковим хорунжим (1690-1696), остерським сотником (1709-1727), належав до відомої родини старшин київського полку, а згодом дворян. Після смерті заповів на Карпоківську церкву 1000 золотих, на Свято-Георгієвський монастир – 100 золотих, на Козелецький Богоявленський (дівочий) монастир – 50 золотих. У Карпоках йому належав 21 двір.
Уже на той час у селі була Свято-Троїцька церква, бо збереглися церковні документи з 1770 року. В 1792 році нова дерев’яна церква будувалася, очевидно, на місці старої.
У селі сформувалася сильна громада козацької старшини, яка пізніше стала дворянською громадою. Це родини Набоків, Красників, Злотковських, Березовських, Білоусів, Горячків, Кожур, Велігорських, Лук’яновичів, Соболівських. Для них Сираї - мала батьківщина. Куди б не закинула військова доля, на старості поверталися до свого села. Тут їх могили.
Березовські служили у Козельці і у Генеральній канцелярії у Глухові. З глухівської гілки роду вийшов відомий композитор Березовський.
Солдат 6 єгерського полку Трохим Іванович Березовський (1796-15.10.1885, Сираї) за хоробрість під час Вітчизняної війни 1812 року був нагороджений чином прапорщика, отримав спадкове дворянство. 1819 р., у чині поручика вийшов у відставку й повернувся до свого маєтку в Сираях, де вів поміщицьке життя.
Петро Омелянович Березовський (1845-22.09.1905, Сираї) - майор 122 Тамбовського піхотного полку, учасник російсько-турецької війни 1877-1878 рр., під час якої за хоробрість був нагороджений орденом св.Володимира 4 ст. Його лікування пов’язане з Чудотворною іконою Богородиці Козельщанської.
Знаковою для Сираїв завжди був шляхетсько-дворянський рід Красників, який до сьогодні один з найбільших родоводів села. Засновником його сираївської гілки був значковий товариш Київського полку Кирило Красник. Він був одружений з дочкою київського полкового хорунжого Катериною Савенко. В 1779 р. у нього у селі записано 3 підданих.
За даними ревізії 1858 р. у селі налічувалося 75 дворів, у яких проживав 551 житель.
Народний переказ точний і у тому, що Сираї стояли осторонь старого Київського шляху, що проходив із Сокирина на Карпоки та Гарбузин, оминувши Сираї та Єрків. Це уже в 1864 році новозбудоване по прямій лінії шосе Київ-Санкт-Петербург стало центральною вулицею Сираїв.
За даними Всеросійського перепису 1897 р., у Сираях налічувалися 132 двори, де проживали 778 жителів. Наступного року було відкрито церковно-приходську школу.
У 1907 році відбулося освячення другої церкви. Нею став храм перенесений із с.Карпоки. Та недовго простояв він у Сираях. Одного разу з мандрівного цирку втекла мавпа, яка залізла на самий хрест, що вінчав будівлю. Це був недобрий знак. В 1918 році під час грози церква згоріла. Потрібно зазначити, що 1916 року настоятель цього храму отець Василь Якушев і його дружина, яка завідувала у селі земською школою, відкритою 1913 р., отримали подяку священного Синоду РПЦ за організацію допомоги пораненим.
Віковий уклад сільського життя зламала радянська влада. В 1928 році секретар Козелецького райвиконкому Кікалов провів у селі збори за колективізацію, на яких виступили проти колгоспу Іван Федоренко та Сільвестр Фесюк. Останній до цього працював головою сільради, був делегатом Всеукраїнського з’їзду Рад. За командою, їх негайно віддали під суд і запроторили до в’язниці. Проте 152 сираївські селяни написали заяви на підтримку арештованих. Справа набула розголосу. Кікалов був чужинцем, а селяни слухали голос своєї душі.
В 1930 році, уже збори комнезему постановили зобов’язати усіх вступити до СОЗу. На знак протесту. Того ж року було організувано колгосп «Червоне селище».
Наступного року для «викачки» хліба приїхали представники з Москви. Один з них сказав: «Я рабочий, член партии. Вызвали в партком, и приказали ехать на Украину выкачивать хлеб». Чужину робили у наших хатах пришлі люди. На «викачку» хліба мобілізовали навіть сільських дітей-школярів з шомполами. Крім того, Козелецький райвиконком в ультимативній формі запропонував Сираївській сільраді упродовж 48 годин (!) здати законтрактоване молоко і свиней. Ультиматум було пред’явлено цілій громаді та органу радянської влади на селі. Голод і терор у мирний час.
Згідно неповних офіційних даних, зафіксованих в актових книгах, що передані до Державного архіву Чернігівської області (відсутні дані за червень, липень 1932 року та серпень 1933 року), у Сираях померли 79 жителів, з яких від голоду - 46 осіб (58,23%), від хвороб – 16 дітей віком від 1 до 13 років (20,25%), від старості – 14 осіб у віці від 60 до 90 років (17,72%), з інших причин – 3 особи. Надзвичайно високою була дитяча смертність. За вказаний період померли 40 дітей, віком від 7 днів до 15 років, тобто 50,63% від загальної кількості померлих, у т.ч. 22 дитини - від голоду.
Дворянам і куркулям не було місця у радянському житті. За радянськими наказами (НКВС) невинні люди підлягали знищенню. Це класична основа комуністичної ідеології боротьби та знищення класів. Нам відомі імена лише двох репресованих і реабілітованих - Володимира Костянтиновича Березовського і Давида Петровича Кузьменка. Ворогами були усі.
Під час війни з 245 мобілізованих на фронт, загинула половина, медалями було нагороджено тільки 56 фронтовиків. Більшість селян-солдат так і не стали героями війни.
Сьогодні життя села визначає траса М-1, що є центральною вулицею села. Тут розташовані притаманні придорожньому селу заклади торгівлі та громадського харчування, відновлена на початку нинішнього століття Свято-Троїцька церква.
Карпоки – невелике село, розташоване посередині трикутника, створеного селами Сираї, Озерне, Булахів, на старому тракті Київ-Санкт-Петербург, за 3 км західніше сучасної автотраси Київ-Нові Яриловичі та за 12 км на південний захід від центру громади Козельця. Станом на 1 січня 2021 року тут проживало 91 житель.
Щодо історії села Карпоки, то вона, схоже, починається з 1552-го року. Саме тоді остерський боярин з острога (Остерського замку) Демко Карпович і заснував село, поселившись на березі великого мальовничого озера, яке з часом стало болотом, що має цікаві назви своєї місцевості - Стійло, Дворець, Плав тощо. Це вказує на те, що колись понад озером жили багаті люди, були збудовані й розкішні будівлі, і стайні, і риба водилася (бо ж «плав» - треба було плавати і ловити рибу). Як це робили карпоківці, приміром, наприкінці 1960-х років, коли болото розливалося і ставилися ятері (по-місцевому «жаки») з човнів, і в них (у дві-три пари) «налазило» щоночі зо два відра карасів.
З історичних джерел випливло зовсім нове прізвище продовжувача життя карпоківського осередку і села взагалі - Солонина. Так у найпершій письмовій згадці тих років, а це Універсал гетьмана Івана Мазепи від 5 березня 1689 року, значиться, що остерський сотник Сергій Васильович Солонина отримав у І684 році від жінки А.Грибович (Гриб), дочки бунчукового товариша, 21 двір у селі Карпоки і млин на Борковській греблі (с.Бірки). До речі, С.В.Солонина (1660-1737) похований у сусідньому з Карпоками селі Булахів.
В «Історико-статистичному описі Черніговської єпархії» за 1874 рік ідеться про те, що Сергій Солонина був фундатором церкви у Карпоках, яка тривалий час знаходилася на території теперішнього місцевого цвинтаря і лише у 1907 році церкву Святої Трійці на прохання прихожан села Єрків (щоб ближче було ходити) перенесли до сусіднього села Сираї. Насправді, церкву перенесли тому, що новий тракт Київ-Санкт-Петербург, що до середини XIX ст. проходив через Карпоки й над яким стояла церква, проклали через Сираї. Карпоки втратили своє значення.
До речі, на карпоківському цвинтарі захоронений нащадок Сергія Солонини, його правнук Микола Іванович Солонина (1769, с.Татарівщина, нині в межах м.Остер-29.09.1833, с.Карпоки) - капітан у відставці, командир загону (тисячі) Чернігівського ополчення під час Вітчизняної війни 1812 р., нагороджений за організацію ополчення золотою та бронзовою медалями, остерський предводитель дворянства у 1812-1816 роках.
Ще одне прізвище тісно пов’язане з історією села - Карпеки. Як відомо, дворянська родина чернігівських Карпеків - це перш за все Семен Карпович, який в 1691 році був городовим отаманом майбутньої гетьманської столиці міста Глухова, а з 1715 до 1717 роки – осавулом генеральної артилерії. Також відомо, що на родовому гербі дворян Карпеків було зображено великого журавля, який тримає в лапі золотий камінь. Цей герб був символом пильності.
За неповними архівними даними, у Карпоках (відсутні дані за січень, лютий, травень, серпень-жовтень 1932 року та лютий, квітень, вересень, жовтень 1933 року) померли 40 осіб, з них від голоду та викликаної ним епідемії дизентерії - 24 особи (60,00%), від старості - 11 осіб (27,50%) у віці від 62 до 80 років, від хвороб – 4 особи (18,18%), вбито 1 особу. За вказаний період померли 11 хлопчиків та дівчаток віком від 25 днів до 11 років, тобто 27,50% від загальної кількості померлих, у т.ч. 9 дітей - від голоду.
У 2008-му році нарешті здійснено газифікацію села.
Сокирин – мале село, розташоване за 3 км на схід від автошляху Київ-Нові Яриловичі та за 16 км на південь від центральної садиби громади – селища Козелець. Станом на 1 січня 2021 року тут проживало 88 жителів.
З давніх часів навколишні землі входили до складу Остерського повіту Київського князівства. З 1426 повітом управляв князь Дмитро Семенович Зубревицький на прізвисько Сокира. Можливо, князь Дмитро й заснував Сокирин, назвавши поселення на свою честь.
Хоч офіційна дата заснування — 1750, однак поселення під назвою Секърина хутор (як і багато навколишніх поселень) було згадане в переписній книзі Сибирского приказу №495 (1666). На хуторі мешкали Сидорко Захарченко, в якого був віл, та Івашко Кузмин, у якого була коняка.
Згідно з Генеральним слідством Київського полку станом на 1726 р. въ деревнѣ Сокиринѣ 3 двори згідно з універсалом полковника Танського від 1721 року були дані в тимчасове користування Носівському сотнику Івану Прутянулу.
Сокирин, поряд із Заворичами, був місцем відпочинку купців і торговців після денного переходу по Чернігівському тракту.
У селі є православна Свято-Феодосіївська церква, збудована в 1900—1902 роках. Являє собою дерев'яну, хрещату, п'ятидільну споруду. Південні й північні рамена — прямокутні у плані, обабіч гранчастої апсиди — невеликі зруби ризниці й паламарні. Видовжений західний притвор сполучається з наметовою двох'ярусною дзвіницею типу «четверик на четверику». Над середхрестям — восьмерик із наметовою банею, увінчаною ліхтариком. Зберігся іконостас та ікони XVIII—XIX ст.
Олексіївщина – невелике село, розташоване відразу за південною околицею Козельця на лівому березі р. Остер. Станом на 1 січня 2021 р. тут проживало 315 жителів.
Назва села походить від імені графа Олексія Розумовського. Він купив землю на південній околиці Козельця і збудував тут у середині XVIII століття палацо-парковий 44-гектарний ансамбль, відомий як Олексіївський дім. Поряд з комплексом він поселив прислугу. Це були першопоселенці сучасної Олексіївщини. Зокрема, тут проживали люди, які носили прізвище Розуми. Можливо, що це були далекі неімениті члени роду Розумовських. Адже у дорадянські часи село носило назву Розуми.
На жаль, палац було знищено. У 1831 р. російський імператор-українофоб Микола I, повертаючись з Польщі, зупинився в Козельці й віддав наказ розквартированій у місті військовій частині знищити будівлі, щоб нічого не нагадувало, як він висловився, «об этих холопах Разумах». Полк драгунів за ніч не залишив від палацу каменя на камені. З часом, місцеві жителі розтянули по дворах залишки цегли та інших матеріалів. Квітуча колись Олексіївщина занепала.
1869 р. у сім’ї управителя маєтку графа І.П.Закревського Григорія Френкеля народився син, якого назвали Захаром (член-кореспондент Академії медичних наук СРСР, професор Захар Григорович Френкель (1869-1970)). Цей факт зафіксований у метричних книгах церкви св. Миколи Чудотворця на Київській слобідці у Козельці, до приходу якої належало с.Розуми.
За даними Всеросійського перепису 1897 року, на хуторі Розуми налічувалося лише 6 дворів, у яких проживали 36 жителів. Згідно ревізії 1911 року тут працював винокурний завод дворянина Івана Квятковського, який також володів 3 десятинами лісу. На території хутора були розташовані 3 міські казарми драгунів, що пустували. Працював цегляний завод, а також знаходилися порохові погреби. Проживало 28 селян.
У 1925 році була утворена комуна «Червоний сад». У панських будинках тут проживали 35 комунарів. Комуна у 1927 р. отримала трактор, мала 129 десятин землі. Господарчих успіхів комуна не мала і через кілька років стала звичайним колгоспом. Проте людська пам’ять про комуну залишилася назавжди. З чиєїсь легкої руки жителі не лише сучасної Олексіївщини, але й навколишніх населених пунктів звуть село Комуною, а її мешканців – комунарами.
За даними 1947 року, в селі Розуми під час Великої Вітчизняної війни загинуло 3 чоловіки, спалено 200 (?) будинків, 33 особи вивезено на роботи до Німеччини. У 1972 році в Олексіївщині налічувалося 288 дворів, у яких проживали 770 жителів.
Розквіт Олексіївщини припав на 70-80-ті роки минулого століття, коли місцевий колгосп ім.Гагаріна, який очолював Степан Степанович Закревський, був найкращим не лише на Козелеччині, але й у Чернігівській області. У той час село значно розвинулося в соціальному плані: були заасфальтовані основні сільські вулиці, до будинків жителів прийшов «блакитний вогник». Це дало позитивний імпульс соціальному розвитку села. І хоча колгосп уже давно, як мовиться, наказав довго жити, проте сьогоднішня Олексіївщина – це типове приміське село, більшість жителів якого працюють у райцентрі та столиці, а вдома мають затишні будинки й упорядковані земельні ділянки.
Закревське – невелике село, розташоване на південь від Козельця, відразу за заплавою річки Остер на її лівому березі. Станом на 1 січня 2021 р. тут проживали 47 жителів.
Перші люди поселилися у цих місцях за часів залізного віку. Це підтверджено археологічними розкопками в урочищі Закревська дюна.
Проте сучасне село виникло значно пізніше. Родова легенда дворян Закревських розповідала, що колись прийшло у край польське військо. Один із шляхтичів закохався у красуню-українку Марію й поселився тут, отримавши від короля ці землі.
Основою будь-якої легенди завжди було історичне підґрунтя. Цей рід волинської шляхти походив з маєтності Закрев. Звідси і прізвище Закревські, і козелецький хутір Закревських.
Очевидно, що у середині XVI століття Закревські переселилися до Козельця. На відміну від інших переселенців-ремісників, які у той час масово заселяли нинішній райцентр, вони через шлюб з місцевою дівчиною боярського роду отримали землі і заснували власний хутір.
У реєстрі 1649 р. згадані козаки Козелецької сотні Михайло і Дмитро Закревські. Перша згадка про власний хутір Закревських (Закрев хутір) з’явилася у переписі 1666 року. У цьому ж документі записано й остерського міщанина Пашка Скопина Закревського. Отже, Закревські вже у ті часи були корінними жителями нашого краю.
Важливою віхою в історії роду стало одруження Йосипа Лук’яновича Закревського з сестрою братів Розумовських Ганною Григорівною. За гетьмана Кирила Розумовського він став з бунчукового товариша спочатку осавулом Київського полку, а згодом Генеральним обозним (за посадою - друга людина у Гетьманщині). Цей чин, згідно тодішнього Табеля про ранги, був тотожним військовому званню генерал-фельдмаршала.
Закревські були родовою руською шляхтою, котра ще до епохи Розумовських належала до родової козацької старшини. Гордій Закревський був полковим осавулом за гетьманування Данила Апостола (1727-1734). Син Йосипа Андрій Закревський став дійсним статським радником (полковником), директором Петербурзької Академії мистецтв (1793) і головою Медичної колегії. За деякими даними, він вважався позашлюбним сином російської імператриці Єлизавети Петрівни та Олексія Розумовського. Був одружений з княжною Одоєвською. Його сину Кирилу Закревському належали 1500 кріпаків у селах Бірки, Карпоки, Лемеші. Родина Закревських у XVIII-XIX століттях була однією з найбагатших у нашому краї. Її представниця Софія Олексіївна Закревська (1796, с.Бірки-1865) – українська письменниця, яка жила у с.Лемешівка біля яготинського маєтку Розумовських. За радянського часу Закревські стали колгоспниками.
З 1766 року поряд із селом був хутір Корсуни. Але його не стало ще до революції. У Всеросійському переписі 1897 р. згадка про нього відсутня.
Всеросійський перепис 1897 р. зафіксував, що у селі налічувалося 12 дворів, у яких проживали 144 жителі. На 1911 рік кількість дворів залишилася без змін, а ось чисельність населення зменшилася до 86 осіб. Це можна пояснити тим, що частина жителів переїхала до сусіднього с.Жеребецьке, ближче до своїх орних угідь.
Напередодні колективізації у селі з ініціативи місцевих господарів було створене машино-тракторне товариство, що працювало з 1927 по 1930 рік. Проте згодом почалося розкуркулення і колгоспне життя.
Установити точну картину подій у селі під час голодомору 1932-1933 рр. неможливо, оскільки в архівах збереглися дані лише за березень та квітень 1932 р.
З доріг Великої Вітчизняної війни не повернулися додому 16 представників роду Закревських лише із нашого району, з яких 9 чоловік – жителі с.Закревське.
Рід Закревських досить знаний в історії не лише району, а й України в цілому. Усі його гілки вийшли з невеликого родового хутора поблизу Козельця. Прикро, що нащадки не склали свого родового дерева, не написали славну історію роду. Хоча нащадки засновників хутора і сьогодні живуть в с.Закревське.
Жеребецьке - невелике село на правому березі р.Остер за 3 кілометри на південь від Козельця навпроти історичного садибного комплексу Покорщина. Станом на 1 січня 2021 року тут проживали 77 жителі.
Нинішнє село постало з родового хутора роду Жеребецьких. Його представники й сьогодні живуть в районі. Генеалогічний аналіз показав, що цей рід прийшов на наші землі з Поділля. Збіднілою гілкою роду є рід Жеребів. Засновником родового хутора був представник козачої старшини Гаврило Жеребецький. Його підпис стоїть під договірними статтями гетьмана Івана Самойловича 1672 року. За часів Івана Мазепи він належав до найближчого оточення гетьмана. Зберігся лист І.С.Мазепи до Гаврила Жеребецького, датований 1706 роком, у якому гетьман назвав його «чуйним і справним чоловіком». Саме у ці часи він і заснував поселення на місці сучасного села. Своєї церкви у Жеребецькому ніколи не було, його жителі були приписані до приходу Свято-Георгіївського монастиря.
Початок XX століття позначився бурхливим ростом населення села. Так, на 1911 рік тут у 47 дворах проживали 249 козаків.
З початком колективізації у с.Жеребецьке також було організовано колгосп. Хто добровільно, а хто неохоче вступив до нього. Були й ті, хто зважувався на безоглядний, а по суті безнадійний опір. 1933 року було репресовано одноосібницю Ганну Василівну Шостак за те, що як сказано у книзі чернігівського дослідника злочинів більшовицького режиму В.Шкварчука «Бунт землі» заявила: «Вступати до колгоспу, значить учитись краси, як тепер колгоспники крадуть».
Не пішла до колгоспу й удова Жереба Василина, сказавши, що це справа не від Бога. І хоча в неї було четверо малолітніх дітей, у колгосп забрали не лише майно, а й город по саму призьбу хати. Активісти «червоної мітли» викорчували не тільки кущі смородини, а й квітучі півонії, які росли під вікнами. На городі посадили ж тютюн, щоб сім’я не мала з цього ніякої користі. Й робили все це не пришлі, а свої, місцеві жителі.
Під час тимчасової окупації села частину молодих мешканців Жеребецького було вивезено на роботи до Німеччини. На початку вересня 1943 р. село було спалене карателями, але жителі встигли сховатися на болотах у заплаві р.Остер.
1944 р. органами НКВС було розстріляно 44-річного військовослужбовця, уродженця Жеребецького Петра Герасимовича Гарбуза. І хоча його реабілітовано 1989 р., але до виданої 1996 р. «Книги памяти Украины. Черниговская область» його прізвище занесене не було.
Відомий уродженець села:
Василь Васильович Копистко (07.02.1964) – інженер компанії «Реверс», голова гуманітарних місій «Нідерланди-Україна» та «Бельгія-України», учасник міжнародних марафонів, меценат.
Гарбузин – невелике село розташоване вздовж автошляху Київ-Нові Яриловичі за 4 км на південь від Козельця. Станом на 1 січня 2021 року тут проживало 127 жителів.
Офіційна дата заснування — 1750 рік, однак задовго перед тим у польській люстрації Остерського староства (1636) серед 70 військовозобов'язаних бояр були згадані Furs Harbuza, а також Matwiéj Harbuzienko та Sawa Harbuzienko. Саме поселення під назвою Горбузин хутор (як і багато навколишніх поселень) було згадане в переписній книзі Малоросійського приказу (1666).
Єрків — невелике село розташоване вздовж автошляху Київ-Нові Яриловичі за 7 км на південь від Козельця. Станом на 1 січня 2021 року тут проживало 251 житель.
Хоча офіційна дата заснування — 1750 рік, однак поселення під назвою Зъерковъ хутор (як і багато навколишніх поселень) було згадане в переписній книзі Малоросійського приказу (1666). На хуторі мешкав Сидорко Васильевъ, у якого було 2 воли.
Деревня Верковъ згадується, зокрема, у Генеральному слідстві Київського полку. Згідно з ним, 1729 року в селі було принаймні 17 дворів. Раніше село біло військовим, а з 1718 було віднесене київськими полковниками до Козелецької ратуші, про що гетьман Данило Апостол видав підтверджувальний універсал (1729).
В селі 1924 р. народилася Ганна Мойсеївна Сіра — заслужений будівельник України, Почесний громадянин Києва.
Нічогівка – мале село, розташоване на межі боліт Слуків, Пасіччя (Помоклі) та невеликих лісових масивів за 4 км на схід від автотраси Київ-Нові Яриловичі, за 3 км на захід від автотраси Козелець-Бобровиця та за 16 км на південь від центральної садиби громади. Станом на 1 січня 2021 року тут проживає 214 жителів.
Навколо села розташована велика кількість чудових місць – лісових, болотних та інших урочищ. Звичайно, найбільшим з них є болотний масив Слуков, який лише на нічогівських землях займає площу понад 850 га. На старих картах витоки річки Трубежа починалися саме з болота-озера Слуків. Ще у середині XX століття Слуків мав величезні водні простори, переповнені всілякою живністю. Тисячі зграй птахів, яких місцеві жителі ловили сітями, наповнювали човни тисячами пташиних яєць. У радянські часи болотний масив Слуків-Лави став мисливським заказником. Місцеві старожили й сьогодні розповідають, що у 1950-ті роки сюди приїздив полювати на качок видатний український письменник Остап Вишня. Так тривало до початку 1960-х років, коли у ці місця на полювання приїхав Микита Хрущов. «Це ж скільки землі гуляє», - мовив він і дав команду осушити величезний болотний масив.
Село Нічогівка біля озера Слуків заснована 1360 року. В енциклопедичному довіднику «Чернігівщина» сказано, що село відоме з кінця XIV ст. Очевидно, що дане поселення було одним з 15 сіл, осаджених навколо Козельця вихідцями з Волині за литовських часів. Переселенці поселилися біля дороги Остер-Булахів-Нічогівка-Мостище на березі колись великого болота Слуків. Щодо походження назви села, то тут доцільно навести версію записану в 1992 р. з вуст жителя с.Нічогівка Маневицького району М.С.Близнюка (1921 р.н.), яка, ймовірно, характерна і для нашої Ничогівки:
«Хутір заселявся поступово. На перших порах тут для поселенців умови були дуже сприятливі. Проте, як би вони не хотіли жити краще, у них не нічого виходило. Піщані землі були бідні, та й господарювати ставало складніше. А тут ще кілька років підряд неврожай. Зовсім занепали духом жителі від нестатків, або як вони говорили – від «ничогого», тобто поганого життя. Так і стали звати мешканці навколишніх поселень хутір Нічогівкою, що означало гірке, злиденне життя».
Ця назва села дійшла із середньовіччя до нашого часу. Уперше у письмових джерелах Нічогівка згадана у переписі 1666 року, проведеному московськими переписувачами.
Нічогівський храм - один з найстаріших на Козелеччині. Він згаданий у реєстрі церков Козелецької протопопії під 1746 роком, а церковні документи збереглися з 1778 р.
За даними Всеросійського перепису 1897 року, в селі налічувалося 256 дворів, у яких проживали 1316 жителів, працювала земська школа.
В 1874 р., у нічогівського священика о.Івана гостював його брат, відомий народник, провісник космонавтики Микола Кибальчич. Перебуваючи у в’язниці, він у 27 років створив перший у світі проект реактивного апарату. Міжнародне визнання М.Кибальчич отримав завдяки сприянню німецького ракетника Вернера фон Брауна. Сестри народника були дружинами козелецьких священиків.
Земську школу засновано 1875 року (ймовірно, на базі церковноприходської). На початку XX ст. вона мала окремий будинок, який зберігся до нашого часу. Донедавна тут функціонувала Нічогівська ЗОШ I-II ст. Напередодні першої війни у школі навчалося 68 учнів.
За радянської влади, як і скрізь, - розкуркулення і колгоспи. Їх у Нічогівці створили цілих два – ім.Кірова та ім.Куйбишева. Слід відзначити, що місцеві жителі завжди віддавали перевагу праці на власній присадибній ділянці над роботою у колективному господарстві й мали принцип «триматися подалі від влади та її благ». Мабуть, саме це разом з багатою живністю озера-болота Слуков, і врятувало їх під час голодомору 1932-1933 рр. Його жертвою стала лише 1 людина.
Під час Другої Світової війни до Червоної армії було мобілізовано 340 жителів села. 157 з них не повернулися з фронтових доріг, 83 були удостоєні радянських урядових нагород. Героєм Радянського Союзу повернувся з війни Лаврентій Петрович Пономарчук – майор, командир артилерійського дивізіону 892 артполку 323 Брянської Червонопрапорної дивізії, який відзначився при форсуванні р.Вісла.
Тривожний дзвоник пролунав для нічогівців після того, як на Слукові побував на полюванні Микита Хрущов. Тодішній керманич СРСР віддав безапеляційний наказ: осушити Слуківські болота. Чиновники в Києві та Чернігові без будь-якого наукового обгрунтування, не говорячи уже про екологічну експертизу, довели відповідне розпорядження до районної влади. І почалося. За короткий термін було осушено величезний болотний масив, де лише 753 га припадало на нічогівські землі. Єдине чого було досягнуто: різко зросло виробництво сіна. Натомість не лише стала зникати перелітна перната фауна, але й риба, загнана у меліоративні канали. Ніхто не врахував і того, що відкритий центральний канал, а такий був протягнутий по кордону нічогівських, сокиринських та полуянівських земель, працює, як насос, втягуючи у себе підґрунтові води на відстані до 6 км. У сільських колодязях стала пропадати вода. Колись повноводний болотний масив став перетворюватися в напівпустелю.
Село Савин розташоване на межі лісових масивів рівновіддалено від рибних озер Стибин і Варги за 5 км на захід від автошляху Київ-Нові Яриловичі та за 19 км на південний захід від центру громади. Станом на 1 січня 2021 року тут проживає 390 жителів.
Археологічно територію сучасного села Савин відносять до Євминського комплексу трипільських поселень. Згідно даних, одержаних науковцями в результаті археологічних розкопок (найбільші дослідження проводилися протягом 1950-х р.р. ХХ ст. на території та околицях села Євминка, розташованого за 5 км. від с. Савин). Перші поселення з'явилися тут ще у 2-1 тис. до н.е. (піздньотрипільські землеробсько-скотарські племена).
Сіверяни (а саме вони населяли цю місцевість) згадуються й у “Повісті врем'яних літ” (1183 р). Житлом для людей служили напівземлянки або землянки з плетеними чи зрубними стінами і вогнищем, а з V ст. – пічкою-кам’янкою. Кераміка була ліпною, інколи оздоблювалася врізними узорами. Зважаючи на наявність багатих природних ресурсів, наші пращури крім землеробства активно практикували полювання, збиральництво. Ліс, у якому жили сіверяни, захищав від набігів ворогів, але у глибинних пущах спосіб життя був достатньо суворим, часто незрозумілим через свою невибагливість іншим племенам. Нестор літописець зазначав, що сіверяни харчувалися усім "нечистим" (тобто м'ясом дрібних тварин - вивірок, бобрів, хом'яків та под.) та споживали усе, що давала земля.
Сіверяни платили данину хозарам, а пізніше, за часів князя Олега, територія була приєднана до Київської Русі (882 р.).
На сьогодні налічується 2 досліджених місця сталих поселень давніх людей:
- давньоруське поселення «Варги» відноситься до бронзової доби, ранньозалізного віку, І тисячоліття нашої ери,давньоруського часу. Розташоване за 1100 метрів на захід від західної околиці села Савин.
У ті часи озеро Варги (Варяги) займало велику площу і навколо нього росли чагарники (кущі лози, щільні парості листяного підліску); особливо великі зарості (переважно листяного лісу) були розташовані на заході від озера, включаючи і болото Куп’ятин.
Про місце стоянки стародавніх людей свідчать знахідки залишків хатнього побуту і старовинних речей. Пізніше воно було знищене варягами, які, пересуваючись старовинним шляхом «із варяг у греки» (Х-ХІ ст, один з водних шляхів переселення варягів в Південно-Східну Європу та Малу Азію (X-XIII століття), обрали берег саме цього озера місцем для своєї стоянки. Після проходження варягів на березі о. Варяги більше ніхто не оселявся, а ліси поступово були винищені.
Як видно з наведеної нижче карти, маршрут, яким пересувалися варяги (позначено пунктирною лінією), пролягав як раз повз нашу місцевість, тому не дивно, що для відновлення сил вояки обрали затишне озеро, сповнене риби та оточене густим лісом, що забезпечувало захист. Звісно, невелике поселення мирних людей, не могло стати супротив такого рішення і, вірогідно, було знищене - науковцям залишається лише висувати гіпотези з цього приводу.
- давньоруське поселення «Стибин» (мало назву «Каганець») з’явилося пізніше, ніж поселення біля о. Варги (орієнтовна дата заснування - XI-XII ст. н.е.), і проіснувало до початку XVIII ст. Розташоване за 1500 м від на південний схід від південної околиці села, поряд із повноводим, глибоким озером Стибин; Територіально наша місцевість є частиною Сіверської землі (Сіверщини) і під час нападу Батия в 1239 році, вона була частково спустошена та існувалиа тривалий час під татарською владою аж до середини XIV ст. (1355 р.).
Нове (останнє) заселення Савина відбулося у середні віки.
Після Андрусівського перемир’я 1667 року почали примусово переселяти козаків Білоцерківського полку на Козелеччину.
Через Савин колись проходив древній шлях Переяслав-Остер-Любич.
ХХ ст. розпочалося для с. Савин приємною подією: у 1904 р. разом з побудовою Вознесенського храму відкрилася 3-річна церковно-приходська школа.
У подальшому, після 1917 р., її було реорганізовано у відповідності до нових освітніх стандартів у початкову школу, а ще пізніше, у 1932 р., - у 7-річну загальноосвітню школу.
В 1930 році почалась колективізація. Для забезпечення побудови соціалізму в Савині, радянська влада застосувала терор голодом. Як і скрізь у селян відібрали зерно. Та у колгосп савинці не хотіли йти. Лютували комсомольці «червоної мітли». Згідно неповних офіційних даних, зафіксованих в актових книгах, що передані до Державного архіву Чернігівської області (відсутні дані за січень 1932 року та липень 1933 року), у Савині померли 195 жителів, з яких від голоду - 157 осіб (80,50%), від старості – 21 особа у віці від 60 до 98 років (10,77%), від хвороб – 14 осіб, з інших причин – 5 осіб. Надзвичайно високою була дитяча смертність. За вказаний період померли 49 дітей, віком від 10 днів до 12 років, тобто 25,13% від загальної кількості померлих, у т.ч. 38 дітей - від голоду.
13 вересня 1941 року село зайняли німці. Було відновлено роботу церкви.
На війну було мобілізовано 386 жителів, на фронтах загинуло 218 чоловік. Військові нагороди отримали лише 90 чоловік.
Після війни знову важка, без застосування машин, ручна праця в колгоспі. Хоча держава проголосила лозунг переважаючого розвитку важкої промисловості. У січні 1959 року село було електрифіковане.
Більш детально з історією села можна ознайомитися за посиланням
Мостище – колись велике, а нині середніх розмірів село, розташоване серед боліт, обабіч автошляху Козелець-Бобровиця за 19 км на південь від Козельця. З півночі на південь через село протікає річка Трубіж, що ділить його на дві майже рівні частини, а з півдня та заходу до села підступають лісові масиви. Південний лісовий масив, де у XIX столітті росли дерева для будівельної галузі, отримав назву Чорнолісся. Станом на 1 січня 2021 року тут проживає 455 жителів.
Спочатку село називалося Мостище (Мостова Слобода), однак у 1929 році воно отримало назву Петрівське (на честь радянського партійного діяча Григорія Петровського). 3 червня 2016 року в рамках кампанії з декомунізації селу повернули історичну назву - Мостище.
Уперше село, ймовірно, згадується у польській люстрації Остерського староства 1636 року під назвою Мостова Слобода. Село згадується також у 1663 році, коли в ньому під час російсько-польської війни зупинялась частина польського війська, очолювана Стефаном Чарнецьким.
1726 року 58 дворів у Мостищі належало генерал-лейтенанту й кавалеру графу Девієру за наказом Петра I.
За інформацією О. М. Лазаревського 1753 року Юхим Дараган купив Мостище разом із селами Семиполки, Рудня, Святе у синів колишнього переяславського коменданта Матвія Хераскова за 9000 рублів.
1762 року село згоріло дотла (крім двох вітряків) з вини безвідповідальної і безпечної «московської драгунії», що була на постої на Козельщині. Імовірно, саме ці події лягли в основу частини сюжету російськомовної повісті Тараса Шевченка «Княгиня». Від Софії Хованської село перейшло у спадок її сестрі Катерині Галаган.
У 1776 році (за іншими даними, у 1782) в селі почали будівництво великої церкви на честь Архистратига Михаїла. Завершили церкву аж у 1790 році. За іншими даними, храм побудувала Катерина Юхимівна Галаган у 1822 році. Михайлівська церква є зразком зрілого класицизму. Будували її за досить типовим проектом, але від цього не менш вдалим. Це хрестоподібна в плані споруда з одним великим куполом у центрі, та чотирма декоративними по кутах. Абсида церкви напівкругла. Храм жодного разу не перебудовувався й зберігся у початкових об'ємах.
1782 р., Мостище потрапило до складу Козелецького повіту спочатку Київського намісництва, пізніше — Чернігівської губернії.
У 1846 році в Мостищах бував Тарас Шевченко.
Григорій Павлович Галаган у 1852 року збудував біля церкви кам'яну дзвіницю.
У 1876 році в селі, що було тоді центром Мостицької волості, відкрилося народне сільське училище.
У 1900 році в селі вже діяла народна бібліотека-читальня.
За даними податкових списків 1923 року в Мостищі було 465 господарств, у яких мешкало 2016 осіб. Мостище (разом із Марківцями та Сухинею) належало до Козелецького району Ніжинської округи Чернігівської губернії. У селі були сільрада, школа, бібліотека та лікбез, телефону не було.
Під час Великої Вітчизняної війни 340 жителів села воювало фронтах, 167 із них загинуло. На їх честь односельці 1970 року встановили обеліск Слави. 1957 року на братській могилі радянських воїнів, що загинули в боях за визволення села від окупантів, споруджено пам'ятник.
1972 року населення села складало 1647 осіб. За колгоспом ім. Калініна було закріплено 2979 га сільськогосподарських угідь, із них орної землі — 2231 га.
В селі народилися Сенікова Раїса Денисівна (нар. 1922) — український театрознавець, Олекса Зосимович Корнієнко (1919 - 2003) - драматург, перекладач, театральний критик, автор книг "П'єси", "Щоб нам жито родило".
У лісі на південь від села росте старовинний дуб («Маврійський»), під яким за народними переказами зупинявся й писав вірші Т. Г. Шевченко у 1846 році. Щоб його охопити, потрібно 5 чоловік.
Співробітниками Головного управління ДПС у Чернігівській області під час проведення документальної перевірки одного із суб’єктів господарювання області було встановлено факт формування податкового кредиту шляхом документального оформлення операцій з придбання та оренди сільськогосподарської техніки. При цьому, підприємством взагалі ця техніка в господарській діяльності не використовувалась. Діяльність даного суб’єкта полягала в реалізації вирощеної продукції на експорт пов’язаній особі за мізерними цінами.
Таким чином, формуючи податковий кредит та здійснюючи свідомо збиткову діяльність, суб’єкт господарювання мав на меті не лише несплату податків до бюджету, а й формування від’ємного значення та отримання бюджетного відшкодування.
Завдяки злагодженим діям співробітників Головного управління ДПС у Чернігівській області, численні порушення вимог податкового законодавства в діяльності даного підприємства викрито та упереджено незаконне відшкодування з бюджету ПДВ на суму понад 3,5 млн гривень.
Пресслужба ГУ ДПС у Чернігівській області
У Головному управлінні ДПС у Чернігівській області повідомили, що до бюджетів усіх рівнів платниками області за 10 місяців сплачено майже 9,2 млрд грн податків, зборів та обов’язкових платежів. Це майже на 435 млн грн або на 5 відс. більше суми надходжень відповідного періоду минулого року.
У жовтні 2020 року до бюджетів усіх рівнів від платників Чернігівщини надійшло понад 1,1 млрд грн податків та зборів, що на 19 відс. або на 186 млн грн більше ніж у відповідному періоді минулого року.
З цих коштів до державного бюджету спрямовано 43 відсотки коштів (488 млн грн). Приріст до минулого року склав 30 відс. або 113 млн гривень. Суттєве перевищення минулорічного факту по збору податку на додану вартість – у 1,6 рази (+90,9 млн грн), податку на прибуток – майже у 3 рази (+5,6 млн грн), податку на доходи фізичних осіб та військовому збору – на 17,9 відс. (+25,5 млн грн), рентній платі за спец використання лісових ресурсів – у 1,7 рази (+3,2 млн грн).
До місцевих бюджетів усіх рівнів у жовтні надійшло понад 640 млн грн податків та зборів. Приріст до минулого року склав 12,8 відс. або 72,7 млн гривень.
Понад 59 відс. суми, що надійшла до місцевих бюджетів, складає податок на доходи фізичних осіб - 379 млн грн, що більше минулорічного показника на 17,8 відс. або на 57,3 млн грн. Понад 13,6 відс. спрямованих до бюджетів сум – від сплати податку на майно (за земельні ділянки, нерухомість та транспорт – 87,2 млн грн). Також вагоме значення для бюджетів територіальних громад має єдиний податок на підприємницьку діяльність, якого сплачено 144,2 млн гривень (22,5 відс. загальної суми). Акцизного податку від реалізації алкоголю, тютюну та пального надійшло понад 17 млн грн (2,7 відс. загальної суми надходжень).
Крім того, страхувальниками сплачено 473,4 млн грн єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, чим забезпечено зростання надходжень у порівнянні до жовтня минулого року на 12,3 відс. або на 51,9 млн гривень.
Пресслужба Головного управління ДПС у Чернігівській області