У народі кажуть, що кожен з нас – творець. Треба тільки відчути, до чого лежить душа. 36-річна козельчанка Леся Лугина з самого малечку любила ляльок. І хоча за освітою вона – юрист й працює на серйозній посаді – директором благодійного фонду, та у вільний час так само, як і у дитинстві, займається ляльками. Тільки тепер вона сама їх створює. Й ці авторські роботи – справжні шедеври!
- Якось у дитинстві я побачила у подружки ляльку в українському костюмі, - розповідає Леся Іванівна. – Звісно, захотілося і собі. Та мені ніхто так і не купив такої красуні. Тому я задумала зробити для себе іграшку власноруч. Але в той час це було надто складно. І незрозуміло, як саме треба працювати. Тому першу свою ляльку я зробила лише у 2012 році. Це була техніка пап’є-маше. Просто обклеювала звичайну радянську іграшку папером у 10 шарів. Коли це висихало, обережно розрізала ззаду й знімала основу з ляльки. Далі знову склеювала, обробляла глиною, розфарбовувала і шила їй костюм. Такі були мої перші спроби. Але вони виходили однотипні, стандартні. А у моїй голові виникали цікаві образи. Й уже за рік я зробила першу каркасну ляльку. Багато майстрів спершу малюють свої задуми, а потім втілюють. Та я не малюю. Так легше, коли надумаю щось змінити в образі. Це стосується лише деталей, адже головний задум завжди залишається сталим.
Як проходить процес виготовлення ляльки. Я беру жорстку проволоку, таку, щоб тримала каркас. Це такий собі скелет майбутньої фігури. Важливо одразу врахувати пропорції, розрахувати розмір тулуба, ніг, можливо, зігнути ноги в колінах чи руки в ліктях. При виконанні роботи слід знати анатомію людини, її психологію, щоб правильно зобразити вираз обличчя, настрій моєї ляльки. Далі для тулуба я беру шматки пінополістиролу й склеюю їх із проволокою. Обрізую його ножем і затираю наждачним папером. Необхідний об’єм надаю за рахунок техніки пап’є-маше, тобто розмочую у воді серветки, додаю до них клей і цією масою створюю форму. Інколи ще й наношу шпаклівку, коли композиція має бути об’ємною.
Металеві руки і ноги треба обмотати нитками та закріпити їх (нитки) клеєм ПВА. Тоді на них добре триматимуться інші матеріали. Потім кінцівки, як і тулуб, обліплюються пап’є-маше. Наступний шар – спеціальна глина. Це для того, щоб можна було виліпити дрібні деталі, як от пальці, взуття на ногах. Мені подобається такий метод, бо тоді мої ляльки виходять легкими. Адже глина важка, і якщо все робити з неї, то й лялька вийде важкою і неповороткою. До слова, у кількох моїх творінь ворушаться руки. Але досвід показує, що це лише привертає зайву увагу, тоді кожен хоче привітатись з лялькою за руку чи принаймні смикнути її.
За таким же принципом робиться і голова – на проволоці, обмотаній нитками, виліплюється форма з пап’є-маше, а тоді вже з глини. Дуже скрупульозної роботи потребує обличчя мого персонажа. Весь овал ділиться на три частини – лобова, очі й ніс та губи з підборіддям. Тут теж дуже важливо дотримуватись не лише пропорцій, а й певних правил. Особлива робота із волоссям. Я використовую штучне. Хоча воно й неслухняне. Інколи доводиться ліпити волосся з полімерної глини і потім фарбувати його.
Не виходити за рамки задуманої композиції повинен і костюм ляльки. Тут варто врахувати кольорову гамму, малюнок на одязі. Інколи Лесі Іванівні доводиться фарбувати тканину, щоб досягти бажаного результату. Як зазначає сама майстриня, для створення ляльки треба бути і швачкою, і перукарем, і шевцем, і психологом. Саме це їй подобається найбільше – широке поле для творчості. Козелецька умілиця пробувала робити і портретні ляльки. В її колекції є Фаїна Раневська і Володимир Висоцький. Можна сказати, тренувалась на них. Вагалась, чи вийде точно передати риси справжніх, а не вигаданих людей. Здається, вийшло.
- За часом виготовлення однієї ляльки займає не менш, ніж місяць, – продовжує розповідь Леся Іванівна. – Я ж займаюсь ними лише у вільний час. До того ж, багато часу йде на те, щоб виріб висох. Тому інколи я роблю кілька композицій паралельно, переключаюсь з однієї роботи на іншу.
Також маю зазначити, що процес виготовлення ляльок дуже затратний. І полімерна глина, й лаки, фарби (акрилові, темперні), суха пастель, різноманітні пензлики – все це коштує чимало. Тому і готова лялька вартує від тисячі гривень. А купують їх здебільшого на подарунок. Люди, які знаються, що таке ручна робота, розуміють їхню вартість. Так, одна з моїх ляльок тепер живе у Франції.
Загалом, про вподобання не сперечаються. Особисто я люблю всі свої роботи, але найбільше чомусь – Висоцького. Багато хто полюбляє мультяшних героїв, часто люди звертають увагу на веселі композиції. Мені і самій подобається, коли лялька своїм виглядом піднімає настрій. І за роботу я берусь лише у гарному настрої. Не люблю тільки, щоб хтось вмішувався в хід роботи. Але із сестрою Наталею, з мамою, буває, раджуся, як краще зробити оформлення чи певні деталі.
Нині в колекції авторських ляльок Лесі Лугини є 9 композицій. Частину виготовленого вона продала, кілька робіт подарувала. Дівчина мріє зробити виставку власної творчості. Та при цьому майстринею себе не вважає. Каже, люди мають побачити і тоді вже визнати, чи має вона право так називатися. «Я тільки йду до майстерності».
Ганна Самойленко
Весь контент доступний за ліцензією Creative Commons Attribution 4.0 International License, якщо не зазначено інше